Vælg en side

Gamification af fitness: hvordan spil revolutionerer motion

23. maj 2024

Gamification kommer ind i flere og flere områder af vores liv, og er nu at finde i stort set alle former for digitale ting vi foretager os.

Vi ser det i alt fra vores bank-apps til e-mail klienter, og stort set i alle andre apps.

Vi ser det også på casinoer, som f.eks. Bruce Bet Casino, hvor casinoerne ofte bruger gamification i deres bonusprogrammer, ligesom gamification selvfølgelig også er indlejret i selve spillene.

I denne artikel kommer vi dog i højere grad til at se på gamification i forhold til fitness, da dette – måske lidt overraskende – er ét af de steder hvor gamification bliver mest flittigt brugt.

Hvad er gamification?

Gamification er et begreb, der dækker over at bryde opgaver – ofte ensformige opgaver – ned i mindre delmål, og herefter gøre dem til en form for spil. Det kan være med små belønninger undervejs, eller med præmier når man opnår visse milepæle. Hele pointen med gamification er, at man i stedet for at se på et uoverskueligt mål langt nede af vejen, i stedet bliver underholdt undervejs. Sagt med andre ord, så bliver det rejsen der er målet, og ikke destinationen.

Gamification er et princip der bliver brugt flittigt i alt fra økonomi til fitness, og er med til at transformere store dele af mere konservative sektorer, blandt andet med det mål at sørge for at særligt unge brugere får lettere ved at kunne holde snuden i sporet, og rent faktisk nå deres mål.

Hvorfor er gamification relevant i fitness?

Flere og flere fitness apps er begyndt at bruge gamification, til at fastholde deres brugeres positive udvikling.

Mange statistikker og undersøgelser viser, at størstedelen af voksne personer sjældent er aktive nok, i forhold til bare at kunne opretholde en almindelig sundhed. Dette påvirker adskillige områder af folks liv, lige fra sundhed til jobs. Derfor er det vigtigt at der sættes ind, for at hjælpe folk med at blive sundere.

Størstedelen af de personer der er blevet adspurgt i diverse undersøgelser, siger at det største problem for dem ikke er at gå i gang med at træne, men snarere at opretholde en sund livsstil, og blive ved med at finde motivationen.

Dette er ikke så mærkeligt, når man ser på folks forventninger til deres træning. De fleste af os har nok haft tanken i starten af Januar; “Nu er det på tide med vaskebrættet”, eller “Nu skal vi have baller af stål!”. Vi stryger fluks ned i fitnesscentret, skynder os at købe proteindrikke, og halvvejs inde i Februar finder vi ud af, at det måske lige tager lidt ekstra tid at få indfriet vores mål.

Med Gamification er målet at fjerne fokus fra destinationen, og i stedet fokusere på små udfordringer undervejs, så det bliver lettere at blive på stien – og blive ved med at være der.

Hvordan bruges gamification i fitness?

Gamification bruges til flere ting inden for fitness, men har særligt følgende fokusområder:

  • Fjerne fokus fra målet, og i stedet fokusere på små skridt
  • Øge motivationen, ved at give små sejre undervejs
  • Holde folk til ilden med små notifikationer

Ved at fjerne fokus fra det man gerne vil have, og som man alligevel ikke kan opnå med det samme, og i stedet fokusere på små ting man lettere kan overvinde (eksempelvis; Gå 2 kilometer i dag), så kan man være med til at opbygge sunde vaner. Ét af kritikpunkterne i forhold til gamification er, at det sænker målene, hvilket kan betyde at folk ikke når deres mål lige så hurtigt som de ellers ville have kunne. Hele pointen med det er dog, at sikre at dem der aldrig ville nå deres mål alligevel, i stedet formår at nå nogle lidt mindre nogle af slagsen.

Disse små sejre undervejs, kan nemlig være ekstremt effektive når det kommer til at skulle holde motivationen oppe. Det kan selvfølgelig virke fjollet, hvis du er David Goggins typen, der uden problemer snupper 15 kilometer hver morgen. Men er du som 99% af andre mennesker, så vil det være bedre at få et mål hvor du skal gå 2 kilometer på en dag, end at gå efter at vinde guld i den næste maraton.

Herudover er der også en anden, vigtig del af hele gamification processen; nemlig notifikationer. Med notifikationer kan vi alle sammen få påmindelser om vores fremskridt og vores mål, hvilket er med til at sikre at vi rent faktisk bliver mindet om at det nok lige er en god idé at rejse os fra sofaen.

Ved hele tiden at blive mindet om de her små, overskuelige mål og delmål, øger man chancen gevaldigt for rent faktisk at kunne komme i mål med de større mål. Og herudover kan gamification endda også være med til at gøre det endnu sjovere at træne – og måske endda sørge for, at du selv finder træningsglæden, så du med tiden ikke vil have brug for det.