Gamification: Transformationen af kedelige opgaver til spændende oplevelser

9. maj 2024

Hvad har online spillemaskiner og kedelige arbejdsopgaver tilfælles?

Nok ikke det store, for hvis vi fik valget, ville de fleste af os nok hellere spille casino online, frem for at arbejde med kedelige opgaver.

Men det er dog alligevel et relevant spørgsmål, da der bliver forsket en del i casino spil – og mere specifikt – i måden hvorpå disse casino spilleautomater formår at holde folk interesserede over længere tid. Hvis man kan tage nogle af de principper som de spillemaskiner casino siderne har haft succes med, og kan inkorporere disse i arbejdsopgaver, så kan det være vi vil gå til jobbet med samme tilgang som hvis vi spiller spilleautomater online.

Hvad er gamification?

Gamification er et begreb, der dækker over det at gøre noget til et spil. I den mest simple form kan man se på Todo lister som en form for spil. Når du gør rent derhjemme, kan det være en uoverskuelig og kedelig opgave. Men brækker du pligten ned i flere små bidder og skriver dem ned, får du et lille kick hver gang du krydser en ting af listen.

Princippet er det samme med gamification – bare i en væsentlig mere avanceret skala. Her handler det også om hvordan man gør selve processerne sjovere. Du kender måske app’en Duolingo, som er en app man kan bruge til at lære nye sprog.

Udover øvelserne i selve app’en – du ved, de øvelser der er hele grunden til at du har app’en – de øvelser der lærer dig sproget? Ja, så har du også en række andre små detaljer du kan glæde dig ved undervejs. Disse små detaljer er hele grundstenen for gamification som koncept.

Det kan være ting som streak counters, altså hvor mange gange i træk du logger ind, hvor du vinder hæder og titler. I nogle apps kan man endda dele disse med sit netværk, som man eksempelvis ser i LifeSum, hvor man kan dele éns fremskridt med sine venner og bekendte der bruger app’en. Det kan være med til at holde motivationen oppe, og rent faktisk nå sine mål.

Hele pointen med gamification er, at få brugeren til at blive ved med at vende tilbage til app’en. Det koster ikke Duolingo noget at give dig en titel eller en guldkrone på din avatar, men det synliggør for dig at der er grund til at vende tilbage, og er i det hele taget med til at gøre det sjovere at bruge app’en.

Gamification og casinoer

Ovenstående eksempel kender du måske fra casinoer – og mere specifikt for casinoernes loyalitetsprogrammer. Jo mere du spiller, jo højere “rang” opnår du. Her er forskellen selvfølgelig bare, at der typisk følger lukrative fordele med en højere rang.

Princippet er imidlertid det samme. Giv brugeren et incitament til at vende tilbage til platformen – enten i form af sjove challenges, titler eller lignende – eller selvfølgelig, som i casinoernes tilfælde – i form af loyalitets fordele.

Man ser også gamification i mange af selve casino spillene. Gamification er særligt integreret i slots, hvor det eksempelvis handler om at fylde et bonusmeter. På denne måde fokuserer man på bonusmeteret, og de gevinster man vinder undervejs, er egentlig bare en ekstra lille klat flødeskum på toppen. Og omvendt bliver de tab man måtte løbe ind i undervejs også tilsvarende blivere.

Hvordan kan man bruge gamification?

Gamification har mange forskellige use cases, men det mest relevante er at se på use cases i de lidt kedelige opgaver. I disse opgaver der måske ikke er så spændende, og måske ofte gentager sig, kan det give god mening at implementere en vis grad af gamification.

Man kan måske forestille sig medarbejdere der står ved et samlebånd på en fabrik. I stedet for at de skal stå der i 8 timer om dagen og slide og slæbe, kan man lave et “kapløb” i forskellige heats i løbet af dagen.

Dette kan være med til at holde motivationen oppe, og både sikre en bedre trivsel blandt medarbejdere, men i sidste ende også en højere produktivitet.

Gamification handler i bund og grund om at gøre ting til et spil. De af os der har børn, har måske benyttet os af det uden overhovedet at vide det. I stedet for at bede børnene om at rydde op på værelset, kan man sige “Jeg tror ikke i kan rydde op på under 5 minutter”, eller “hvem af jer to er hurtigst til at rydde op”. Dette er en form for gamification.

Man fjerner så at sige fokus fra den kedelige del af opgaven, og sætter et nyt mål op, der selvfølgelig handler om at opgaven skal indfris.

Det handler om at give aktiviteten mening, men også at tilføje en lille smule pres – eventuelt i form af konkurrence. Og så handler det først og fremmest om at gøre aktiviteten sjov.

Gamification kan bruges til stort set hvad som helst, og man bliver kun bedre til det jo mere man øver sig., Det er derfor en fordel at sætte sig lidt ind i gamification, da det er en evne man kan bruge hele livet igennem, til lynhurtigt at klare selv de kedeligste opgaver.